Vertolens vänner berättar om

HKP4 & dess roll i Marinflyget

I början av 60-talet upphandlades och levererades dom första helikoptrarna av typen Boeing Vertol 107 (BV 107) till Försvarsmakten. Typen var utvecklad av Boeing för bla. den Amerikanska militären som en medeltung transporthelikopter.

Upphandlingen omfattades initialt av totalt 14 stycken individer, varvar dom första tio levererades till Flygvapnet och resterande fyra till Marinflyget. Försvarsmakten gav helikoptersystemet betäckningen ”HKP4” – Helikopter 4.

HKP4-A/B/C/D

Dom 14 första helikoptrarna som levererades till Flygvapnet och Marinflyget fick betäckningen HKP4A och HKP4B. 

Sedermera köpte man in ytterligare åtta stycken helikoptrar, som vid den här tidpunkten licensbyggdes av Kawasaki Industries för Boeing. Beteckningen på dessa åtta individer blev då HKP4C och tillföll Marinflyget.

Flygvapnet använde HKP4 främst som en räddningshelikopter (FRÄD) medans Marinflyget nyttjade helikoptern i huvudsak till ubåtsjakt och ytspaning med radar.

Totalt tjänstgjorde 22 stycken HKP4 i Flygvapnet och Marinflyget under perioden 1963 till 2011, då helikopter pensionerades.

I samhällets tjänst

Under kalla kriget blev HKP4 något av en ikon i samhället, inte minst i samband med den ryska Whisky-klass Ubåten U-137:s grundstötning i Blekinge skärgård, då den figurerade som ”ubåtsjägaren” i media.

Helikoptern kom även att nyttjas som en resurs för civilsamhället och bistod med bla. vattenbombning vid skogsbränder och sjukvårdstransporter.

Helikoptern och dess besättning gjorde under sin tjänstgöringstid heroiska insatser, inte minst vid branden ombord Scandinavian Star där man flög ut brandmän och material till fartyget, eller vid Estoniakatastrofen där nio HKP4 och dess besättningar deltog i räddningsarbetet.

Helikoptern Y70

Y70 levererades 1973 till Marinflyget och togs i bruk 1974. Hon var baserat på 2.a Helikopterdivisionen, Säve, under större del av sin tjänstgöringstid.

Efter sin pensionering från Försvarsmakten 2006, tillföll hon Flygvapenmuseum som deponerade henne med slutanvändarintyg till Aeroseum i Göteborg.

Som en del i Aeroseum organisation återskapades 2.a Helikopterdivisionen 2013 av f.d. officerare och civila som hade tillhört den ursprungliga 2.a Helikopterdivisionen, före nedläggningen 2006.

De tog sig an uppgiften att få Y70 auktoriserad in i det svenska civila luftfartssystemet.

Den 14 november 2018 fick helikoptern nationellt flygtillstånd och är sedan 2022 även klassificerat som ett luftfartyg av kulturhistoriskt värde. Ytterligare ett bevis på hur unik helikoptern är.

Kort fakta om Y70

Uppgift

  • Transport
  • Ubåtsjakt
  • Räddningstjänst

Kapacitet

  •  11 ton startvikt
  • max hastighet 270 km/h
  • Räckvidd ca. 1100 km

Teknisk fakta

  • Två motorer av typen Rolls Royce Gnome H1400 om 1400 shp vardera
  • Total effekt 2000 kW

Beväpning

  • Sjunkbomb 51
  • Ubåtsjakttorped 45
  • Medeltung bandmatad kulspruta

Vad kan vi hjälpa dig med?

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss så snart vi kan

Bli medlem i vertolens vänner och håll y70 flygande!

Som stödmedlem är du med och stöttar föreningen i att hålla Y70 flygande. Du kommer även få möjlighet att delta i evenemang och medlemsflygningar arrangerade av oss tillsammans med Aeroseum.

Tillsammans bevarar vi svensk flyghistoria!

Vi använder cookies!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen på vår webbplats. Genom att fortsätta använda sidan samtycker du till användningen av cookies. Du kan läsa mer och anpassa dina inställningar i vår integritetspolicy här.